Nu blir det enklare att handla klimatsmart för Martin & Servera Restauranghandels kunder. Alla produkter i kategorierna livsmedel och drycker är sedan en tid märkta med en klimatpoäng. I samarbete med Consupedia, som byggt världens största databas för hållbarhetsinformation om livsmedel, blir klimatinformation lättillgängligt för kunderna redan vid inköpstillfället.
"-Jag är väldigt glad och stolt över att vi nu kan erbjuda våra kunder möjligheten att göra ännu mer medvetna och hållbara val när de handlar hos oss. Det är ett stort och viktigt steg för att tillsammans med våra kunder minska matens klimatpåverkan" säger Emelie Hansson, hållbarhetschef på Martin & Servera.
RISE Klimatdatabas gör jobbet med hållbarhet enklare
Klimatpoängen finns tillgängligt för Martin & Servera Restauranghandels kunder, direkt i produktkortet i e-handeln. Grunden för beräkningen av klimatpoängen hos Consupedia är RISE klimatdatabas som visar klimatpåverkan från varans tillverkningskedja. Klimatpoängen baseras på en jämförelse av alla livsmedelsprodukter i Consupedias databas, där den aktuella produkten värderas som mer eller mindre klimatsmart. Ju högre poäng, desto mer klimatsmart är produkten.
I nästa steg kommer information om klimatpåverkan också att göras tillgänglig för dryckesbolaget Galatea och för Sorundahallarna. Samarbetet med Consupedia öppnar också upp för att på sikt skapa ännu mer kundnytta och är ett första steg mot målet att minska restaurangbranschens klimatavtryck.
"- Tack vare att Consupedia kommit längst på marknaden med sin hållbarhetsdatabas, som innehåller information om produkters totala klimatavtryck, CO2-ekvivalenter, men också många fler hållbarhetsparametrar, ser vi stora utvecklingsmöjligheter för spännande digitala tjänster i framtiden" säger Anna Grandt, chef digitala kanaler och e-handel.
Roberto Rufo Gonzales, Grundare och VD, Consupedia
"– Vi uppskattar att Martin & Servera har höga ambitioner och driver utvecklingen mot mer hållbara val för hela restaurangbranschen. Tillsammans kan vi fortsätta höja hållbarhetsribban och samtidigt hjälpa fler aktörer att ta sig över den" säger Roberto Rufo Gonzalez, Consupedias vd och grundare om samarbetet.
Relaterade länkar
Martin & Servera-gruppen består av Martin & Servera Restauranghandel, Martin & Servera Logistik, Martin & Servera Restaurangbutiker, Galatea, Grönsakshallen Sorunda, Fiskhallen Sorunda och Kötthallen Sorunda.
Comments