CarbonCloud, ledande inom klimatplattformsteknologi, har ingått ett strategiskt samarbete med Out of Home, en innovativ aktör inom livsmedelsgrossistbranschen.
Initiativet möjliggör för kunderna att göra aktiva val för att minska sin klimatpåverkan och främjar hållbarheten inom restaurangbranschen. Det är ett stort steg framåt för att öka transparensen och göra hållbarhet till en central del av beslutsfattandet.
Out of Home är en helt digital livsmedelsgrossist som konkurrerar med bland annat Martin & Servera, Menigo och DAGAB. Bolaget har tagit position genom att enbart fokusera på att sälja andras produkter och inte utveckla egna varor. Dessutom har bolaget en fast prissättningsmodell som är öppen gentemot både producenter och kunder.
Genom CarbonClouds plattform kommer klimatavtrycket för över 5 000 livsmedelsprodukter i Out of Homes sortiment nu att beräknas. Innovativa plattform kombinerar maskininlärning och vetenskapligt baserade algoritmer för livscykelanalys, vilket möjliggör noggranna och omfattande avtrycksberäkningar.
Samarbetet med Out of Home är inte det första av sitt slag för CarbonCloud, som tidigare i år ingick ett liknande avtal med Menigo, en av Sveriges största livsmedelsgrossister.
Genom dessa samarbeten bidrar CarbonCloud till att öka medvetenheten om klimatpåverkan inom livsmedelssektorn och möjliggör informerade beslut för att främja hållbarhet och minska miljöpåverkan.
Produkters klimatavtryck: Vad är en livscykelanalys?
Livscykelanalys – eller LCA – är en metod för att fastställa klimatavtrycket för en process eller produkt. CarbonClouds metod standardiserar och automatiserar LCA för att snabbt kunna beräkna tusentals produkters klimatavtryck inom livsmedelssektorn.
”För bara några år sedan hade det här varit omöjligt att genomföra, men nu har vi tekniken och det är jätteroligt att se gensvaret från branschen. Att Outofhome som är så snabbfotade är med på tåget känns väldigt naturligt” säger David Bryngelsson, vd & medgrundare av CarbonCloud.
”Sedan starten har vi varit fokuserade på pristransparens. Nu tar vi nästa steg med CarbonCloud och adderar klimattransparens. Vi vill ge våra kunder möjligheten att fatta bästa möljiga beslutet för klimatet”, säger Jacob Hillestad, vd på Out of Home.
Korta fakta om CarbonCloud
Teknologiföretag som fokuserar på klimatplattformslösningar
Målet är att göra klimatvetenskap tillgänglig och användbar för att lösa klimatkrisen
Erbjuder en skalbar mjukvaruplattform och sofistikerat dataset för klimatavtryck
Används av kunder som Oatly, Dole och Mycorena
Korta fakta om Out of Home
Digital livsmedelsgrossist som utmanar branschen genom öppen och rättvis prissättning
Erbjuder en avancerad e-handelsplattform med maskininlärning
Samarbetar med hundratals varumärken inom livsmedelssektorn
Hanterar rikstäckande leveranser och samordnar från centrallager i Helsingborg
Samarbete för en hållbar Restaurangbransch
Samarbeten mellan CarbonCloud och företag inom restaurangbranschen, som Out of Home och Menigo, öppnar upp nya möjligheter för att öka medvetenheten om klimatpåverkan och vidta aktiva åtgärder för att minska den.
Med de avancerade teknologierna och de vetenskapligt baserade metoderna för att beräkna klimatavtryck på livsmedelsprodukter som CarbonCloud använder, kan restauranger ta mer hållbara beslut och erbjuda sina kunder ett grönt och ansvarsfullt alternativ.
Samarbeten som dessa bidrar givetvis till att främja hållbarheten inom restaurangbranschen och besöksnäringen som helhet, vilket resulterar i minskad klimatpåverkan och en mer hållbar framtid för oss alla.
Presskontakt CarbonCloud:
David Bryngelsson, vd och medgrundare
+46 70 440 2125 david.bryngelsson@carboncloud.com
Presskontakt Out of Home:
Jacob Hillestad, vd och medgrundare
+46 703 68 69 51 jacob@outofhome.se
Comments